Can-Am

Can-Am Off-Road erbjuder en komplett serie ATV- och sida-vid-sida-fordon som är designade för förare i alla färdighetsnivåer och åldersgrupper.

Besök Can-Ams hemsida för mer information kring modeller och funktioner.

Historia

Can-Am väcktes till liv 1972 när BRP skapade Can-Am som ett motorcykelmärke. Can-Am tillverkade först högpresterande motocrosscyklar.

I februari 1998 gick BRP in på ytterligare en marknad som var terrängfordon (ATV) genom att införa en prototyp av Traxter – en nyttobaserad ATV.

Bara ett år senare utsågs BRP Traxter terrängfordon till ”Årets ATV” av ATV Magazine. Senare samma år började BRP också arbeta med sin andra ATV, som skulle vara en ren sport-ATV, DS650, som var designad för erfarna sportentusiaster.

BRP lade till ytterligare en variant av Traxter terrängfordon år 2000 som kallades Traxter XL. BRP Traxter XL var det första terrängfordonet 4×4 med en dumpboxbox.

2002 introducerade BRP ett nytt Traxter terrängfordon, Traxter MAX, med två säten. BRP Traxter MAX var den första tillverkare-godkända ATV för två personer.

2005 var en framgångsrik tävlingssäsong för BRP. I januari genomförde Antoine Morel i Frankrike framgångsrikt och vann det som utan tvekan är det svåraste terrängloppet i världen, Dakar Rally, tävling på en BRP DS 650X. I slutet av oktober vinner BRP sitt första mästerskap i GNCC Racing Series i Utility Modified ATV Class på en Outlander 800 ATV. BRP skulle tjäna totalt 12 GNCC Racing Championships under följande fyra säsonger av GNCC Racing.

I september 2005 introducerade BRP APACHE-spårpaketet – som var det första OEM ATV-spårpaketet som passade de flesta stora terrängfordon.

Maj 2006 var ett stort år för Can-Am. Det meddelades att Bombardier ATV skulle bli Can-Am ATV. Från och med 2007 lanserade BRP och återmärkte sitt ATV-segment till Can-Am.

Bara ett år efter att ha tillkännagett omvarumärket inviger BRP sin nya fabrik i Juarez, Mexiko. Den nya anläggningen skulle övervaka tillverkning och montering av Can-Am Outlander och Renegade ATV-modelluppställningen inklusive Rotax-motorer som driver dessa till terrängfordon.

I januari 2006 tjänar den nyligen märkta Can-Am ATV ännu en Dakar Rally-vinst tillsammans med att ta resten av de tre positionerna på pallen i ATV-kategorin. Juan Manuel Gonzales, Antoine Morel och Alain Morel, tillbringade 16 utmanande dagar och korsade mer än 9 000 kilometer från Lissabon, Portugal, till Dakar, Senegal för att vinna plats på pallen i Dakar Rally 2006 ombord på Can-Am terrängfordon ( ATV).

2010 var en annan milstolpe för Can-Am när de först introducerade Can-Am Commander – deras första sida vid sida fordon. 2011-serien Can-Am Commander-serien innehöll totalt sex modeller med två olika motorstorlekar att välja mellan. Can-Am Commander 1000 har en 85-hk Rotax 1000 V-Twin-motor, en bransch exklusiv dubbla lastbox.

Strax efter introduktionen får Can-Am Commander 1000 priset ”Bäst av det bästa” i kategorin fordonsbilar av Field & Stream tidningen 2011.

Två år senare tillkännagav Can-Am ytterligare ett sida vid sida sida 2013-Can-Am Maverick. Can-Am Maverick 1000R designades för att vara en ren sport sida vid sida och skulle tävla mot Polaris RZR XP 1000 och Arctic Cat Wildcat 1000 H.O. Can-Am Maverick innehöll den högsta hästkraften från en tillverkare på tiden 101 hästkrafter med sin 976cc Rotax V-Twin-motor.

I september 2014 introducerade Can-Am branschens första sida vid sida som kom med en turbo direkt från tillverkaren. Can-Am Maverick X ds Turbo har ett 121 hk Rotax 1000R turboladdigt alternativ – som för närvarande är det högsta hästkraften sida för sida fordon på marknaden. Tillsammans med introduktionen av Can-Am Maverick X ds 2015 utvidgade Can-Am också sin serie fritidsbilar sida vid sida genom att lägga till Can-Am Commander MAX Limited Model.

källa: Wikipedia

Kontakta oss

Använd kontaktformuläret nedan eller ring oss på 0953-21301

Skicka offertförfrågan


    Nila Fritid

    Fabriksgatan 1
    930 70 Malå

    Tel: 0953-21301